אלמנט הרגש – מאזדה מיאטה ND במבחן דרכים

אלמנט הרגש – מאזדה מיאטה ND במבחן דרכים

מאזדה עשתה עבודה טובה. זו אחת המחשבות האחרונות שהיו לי אחרי שהחנינו את המיאטה החדשה בחניית הבית לאחר טיול ארוך בצפון עם בת-זוגתי וזוג חברים.

לקחת מכונית חדשה ולבחון אותה כשאתה יודע שאתה תצטרך לתת לה ציון, היא משימה לא פשוטה, במיוחד היום כשאתה יודע שאין מכונית לא טובה וכשכולן מציעות את אותו הדבר פחות או יותר. היום כל המכוניות אוחזות, מציעות נוחות וביצועים שלרוב מספקים נהגים ששאיפתם היא להגיע מנקודה א’ לנקודה ב’ בבטחה, ללא תקלות ועם נוחות יתרה.

אני רוצה לדבר על מכונית קצת אחרת, שונה, כזו שהיא ההפך מהמקובל בחברה שלנו, כזו שתגרום לכם להרים ידיים מעבר לגובה השמשה הקדמית, כזו שתגרום לכם לחיוך תמידי על הפרצוף וכזו שתכניס אתכם לעולם המיאטה ותגרום לכם לרצות להשאר. הכירו את המאזדה מיאטה החדשה.

צלם : שמוליק מזור

3 דורות של מכונית נפלאה ו-25 שנה אחרי שמאזדה חשפה בתערוכת הרכב בשיקגו את הדור הראשון, מאזדה חשפה את שילדת הדור הרביעי בתערוכת הרכב בניו-יורק שהתקיימה באפריל 2014. הביקורות היו מעניינות וחדי העין ומביני העניין הבחינו שמאזדה ביצעה שינויים לא מעטים  אם זה בתגבור ההיגוי שהפך להיות חשמלי, בחומרים קלים במערך המתלים וביחידת ההנעה שנכנסת תחת הגדרת SkyActiv, חלק ממערך הטכנולוגי החדש של היצרן. אפילו נאבות הגלגלים זכו לדיאטה במספר הברגים שמקבעים את הגלגלים ומ-5 שהיו בדור השלישי ל-4 ברגים, בדיוק כמו בשני הדורות הראשונים, אולי זו מעין הצהרה של היצרן על הכוונה לחזור לשורשים. אין ספור השערות וספקולציות רצו ברחבי המדיה עד לחשיפה המלאה שהתרחשה כמספר חודשים אחרי באירוע ששודר בשידור ישיר משלושה מוקדים בעולם, ברצלונה, יפן וקליפורניה. חודש אחרי החשיפה מלאה, מאזדה הציגה את הדור החדש בתערוכת הרכב בפאריז, אנחנו (בת זוגתי, נעם ואודליה ווינד) שהיינו במהלך טיול באירופה עם המיאטות הפרטיות שלנו, נגענו וזכינו להתרשם ממנה כשהיא הייתה על במת התצוגה. דרך אגב, אם בעבר הדורות הקודמים נקראו מיאטה רק בארה”ב, כיום האמריקאים מכנים את המכונית החדשה כ-Miata MX-5 ורק ביפן היא ממשיכה עם השם Roadster כמסורת ובאירופה היא ממשיכה עם השם MX5 המוכר גם לנו.

היא אצלי

מספר חודשים אחרי שהיא נחתה בארץ, קיבלתי את המיאטה החדשה לסוף שבוע שלם כשהמטרה העיקרית הייתה להתרשם ממנה לא רק בביצועים, אלא גם בתחושות והרגש שהמכונית מעניקה. הגדרנו את הנ.צ. בצפן ויצאנו לדרך כשבתפאורה מזג אוויר נפלא הכולל עננים עם שמש שמידי פעם מציצה ומחממת את האווירה. לא יכולנו לבקש מזג אוויר יותר טוב מזה. אספנו את צמד חברינו עם המיאטה הפרטית שלהם מהדור הראשון, פתחנו את הגג, הפעלנו חימום על דרגה נמוכה ויצאנו לדרך.

מזג אוויר נפלא, גג פתוח במכונית בעלת עיצוב חושני וסקסי בצבע אדום תשוקתי ומוזיקה טובה מתנגנת דרך מערכת השמע, באמת צריך יותר מזה? אנחנו בדרכנו לצפון לארוחת בוקר טעימה ואז ומשם לכבישי נהיגה ראויים ותוך כדי הנסיעה מתחיל להימרח על פניי חיוך. חיוך אמיתי, כזה שגורם לאנשים לבהות בך תוך כדי ניסיונות להבין מה לעזאזל עובר עלייך. השהייה במיאטה מקנה לך הרגשה טובה, חיובית כזו. בהילוכים הגבוהים (חמישי ושישי) בסיבובי מנוע יחסית נמוכים, המנוע מגיב יפה לבקשת הנהג והמכונית מזנקת קדימה בקלילות, המשקל הנמוך והטכנולוגיה החדשה עושים את עבודתם נאמנה ובהצטיינות. אני מרשה לעצמי לשחרר מעט את 160 הסוסים שאצורים במנוע ה-2.0 ליטר החדש, ואני מוצא את עצמי מעט אחרי המהירות החוקית, ובמחשבה שנייה אני מרגיע את רגל ימין העצבנית וחוזר בחזרה למחוזות ‘המשעממים’ בסקאלה. תוך כדי נהיגה על כביש החוף, אני מסתכל על המיאטה מהדור הראשון ששייכת לחברי נעם שהגיע איתה לטיול ואני חושב לעצמי, וואו, איזה שינוי עיצובי הדור האחרון עבר ביחס לשלושת הדורות הקודמים. למרות ההרגשה שהמכונית נראית גדולה, בפועל היא קצרה יותר מהדור הראשון באורך הכללי וגם בבסיס הגלגלים. מבט מבעד לשמשה הקדמית מציג לנו תפיחות בכנפיי הגלגלים הקדמיים אך שלא כמו בשלושת הדורות הראשונים, התפיחה המרכזית שבמכסה המנוע נעדרה לה, וקצת חבל.

עיצוב שובר שגרה

כשמדובר בסדרה של דגם שנמכרת על פני עשורים, אתה מצפה שהקווים הכללים של המכוניות יישארו פחות או יותר זהים. הדור השני שמר יותר על אותם קווים וממדים של הדור הראשון, אך הדור השלישי של המיאטה הציג מרכב תפוח ושמנמן יותר ובכל זאת הזכיר את העיצוב המקורי. לעומת זאת, הדור הרביעי מציג לנו שינוי מהותי בעיצוב. לשלושת הדורות הראשונים הייתה חזית חייכנית ועדינה (לאחר המתיחת פנים בדור השלישי) והדור הרביעי מציג לנו חזית חייכנית יחד אך עם מבט אגרסיבי יותר. פרופיל הצד נשאר פחות או יותר זהה לפרופיל של הדורות הקודמים אך ניתן להבחין בדמיון בין יגואר F-TYPE לדגם החדש בחלקו האחורי של הרכב. חלקו האחורי של הרכב מאכלס צמד פנסים משוכים לצדדים (מעין מחווה לדור הראשון) ופגוש עם בליטה עיקרית במרכז, וכל זה מזכיר מכוניות איטלקיות אקזוטיות מהעבר.

צילום : נועם ווינד

ומה עם התא האחורי?

אם נסתכל על תא המטען של כל הדורות, נגלה שמדור לדור נפח תא המטען השתפר לו. אם בדור הראשון גלגל הספייר היה גלוי ותפס חלק נכבד מהנפח, בדור השני מאזדה כבר החביאה את הגלגל בתחתית התא, דבר ששיפר מעט את הנפח ובדור השלישי מאזדה בכלל וויתרה על גלגל הספייר ובמקומו היא ציידה את המיאטה בקיט ניפוח. הנפח גדל אך הפרקטיות ירדה. בדור הרביעי הגלגל ספייר עדיין נעדר אך נפח תא המטען גדל עוד יותר. המיאטה היא אולי מכונית שלא תוכל להעביר בה רהיטים, אבל לעשות איתה קניות במכולת ולהעמיס בה תיקי טיולים זה אפשרי ביותר.

צילום : שמוליק מזור

פנימה

פשטות זה שם המשחק. מבט וישיבה תוך כדי ניסיונות תפעול המתגים ושאר האביזרים, מגלה לנו עד כמה מאזדה התאמצה לשמור על הקו שהנחה אותה מתכנון הדור הראשון ועד לאחרון. תא הנוסעים של הדור החדש ממשיך עם הקו העיצובי הכללי בדיוק כמו בדורות הקודמים, אך חלו בו מספר שינויים בולטים. תא כפפות שהיה קיים בדורות הקודמים נעדר, פתח אוורור נוסע מרכזי שינה צורתו מעיגול למלבני נסתר (כמו במאזדה 2) ומצת הסיגריות הוסתר ומוקם תחת לדשבורד בצד הנוסע, אולי מאזדה מנסה לעודד מעשנים להפסיק לעשן (בהומור כמובן). מערכת המולטימדיה שהייתה במרכז הדש-בורד שינתה מיקום לחלקו העליון סוג של יישור קו עם שאר דגמי החברה שנמכרים כיום. המערכת מסוג MZD-CONNECT היא מאפשרת שליטה מכפתורי ההגה ומכפתורי הניווט שנמצאים בקונסולה האחורית. דרך אגב, בהתחלה זה אולי נראה מסובך לתפעל את המערכת, אך מתרגלים מהר ואז מגלים עד כמה התפעול והניווט בה הוא פשוט. לוח המחוונים של  הנהג מאכלס מד מהירות ומד סיבובי מנוע אנלוגיים, אך מד האינפורמציה הוסב לדיגיטלי, בשונה משעוני החיווי שבדגמים הקודמים שהיו אנלוגיים. מד סיבובי המנוע צמח בממדים ובא על חשבון מד המהירות שהצטמק מעט, אולי דבר שניתן להסיק ממנו כי היה חשוב למאזדה לעשות פוקוס חזק יותר על הנאה משליטה במנוע ובגיר  יותר על חשבון מהירות מקסימלית. הישיבה בתא הנוסעים נוחה, אפילו נוחה מאוד כך יעיד הגב שלי ששריריו של התכווצו אחרי נסיעה של בערך 700 ק”מ. מושבי העור הנוחים מספקים תמיכה טובה ובימים קרירים, ניתן לחממם ב-3 דרגות על ידי לחיצת כפתור כאשר קיים אחד לכל מושב. ואיך אפשר לא להזכיר את הגג? בשונה מהדור הראשון ומהדור השני, מאזדה המשיכה עם המנגנון וחומר הגג של הדור השלישי אך הגג עבר מעט שינויים שמשפרים אותו מבחינת בידוד רעשים וחום. למעט מספר שינויים במכלולי הניקוז ובאטימה, מנגנון הפתיחה והסגירה נשארו דומים למנגנונים של הדורות הקודמים ואפילו התייעלו במעט.

צילום :יצרן

נוהגים

לנסוע בקו ישר זה קצת משעמם (לפחות לטעמי), במיוחד כשאתה נוהג על מכונית שהיא באה לידי ביטוי בהצטיינות בכבישים העקומים והנכונים, לכן, לאחר ארוחת בוקר בעיר זכרון יעקב, וקניית דברי מתוקים במעלות תרשיחא, התקדמנו לכבישי הצפון, כדי למלא את המשימה שלשמה המיאטה נלקחה. נהיגה טכנית בכבישים המפותלים של הצפון מוכיחה לנו שהמתכון המנצח לא השתנה והדור החדש דומה בתכונותיו לדורות הקודמים. השלדה, המתלים, מערכת ההיגוי, יחידת הכוח והמשקל הנמוך של המכונית עובדים יחד בסינרגיה מושלמת והתוצאה היא שליטה מושלמת במכונה. הרבה חששו מתגבור ההגה שהפך מהדראולי לחשמלי אך בפועל התוצאה היא הגה חד, ללא שטחים מתים, במשקל הנכון והוא  אחד מבין ההגאים הטובים שקיימים בשוק. תפעול ידית ההילוכים אמנם מדויק וקצר אך חסרה בו התחושה שהייתה בהילוכים של הדור הראשון והשני, תחושת החיכוך והרעש הנלווה בעת השילוב. למרות הצמיגים השחוקים מנסיעות מבחן קודמות, נהיגה בקצב מהיר ובפניות הדוקות מציגה לנו רמת אחיזה גבוהה מאוד , לכך אחראית גאומטריית המתלים והצמיגים, אך יחד עם זאת המיאטה רוכנת באופן גס ביותר עקב מתליה הרכים, ככל הנראה דבר שיתוקן במתיחת הפנים שתגיע בעתיד.

צילום : שמוליק מזור

מחליפים מכוניות

לרדת ממכונית חדשה ולעלות למכונית ישנה בדרך כלל מלווה בהרגשה ובתחושות שליליות. פתאום אין את כל הנוחות שיש בחדשה, אין את האבזור, אין את הבידוד ואתה מרגיש שעלית על אחת האגדות שיש (ששייכת במקרה לנעם. אך לא במקרה של המיאטה. הפשטות שבמיאטה מהדור הראשון מאוד הזכירה לי את הפשטות שקיימת במיאטה החדשה. אין כפתורים או אביזרים מיותרים שצריך להתעסק איתם, אלא רק בדבר אחד, בנהיגה נטו, לכן לא התאכזבתי כשנהגתי במכונית של חברי נעם שהציגה יכולות וביצועים טובים גם לאחר 23 שנה.

צילום : נעם ווינד

חוזרים הביתה

לאחר לא מעט שעות וקילומטרים של נהיגה, התחיל להחשיך ולהתקרר. החלטנו שאנחנו עושים את הדרך הביתה בנינוחות עם מוזיקה שקטה כשהגג סגור ובאחד הכבישים הארוכים והמשעממים שיש בארץ, כביש הבקעה מספר 90. זאת הייתה גם הזדמנות לבחון את תצרוכת הדלק של המנוע החדש, לכן המיאטה שייטה במהירות 90 ובסיבובי מנוע נמוכים. הדלקנו חימום למושבים ויצאנו לדרך. כשחושך מוחלט בחוץ, מוזיקה שקטה ובת זוג שרוצה לתפוס תנומה, האווירה במכונית הייתה נעימה ומיוחדת. בסופו של יום ארוך מנהיגה, מדדנו את תצרוכת הדלק וגילינו שהתצרוכת הייתה 1 ליטר ל-14 ק”מ, תצרוכת טובה מאוד.

לתת ציון? באמת צריך?

מאזדה מיאטה אתנו כבר מעל לחצי יובל ובזמן הזה המכונית ביססה לעצמה מעמד נכבד ומוניטין ברחבי הגלובוס תוך שהיא סוחפת אחריה קהילות מעריצים אדוקות. על המותג נכתבו ספרים רבים ושוק החלפים ואביזרי השיפורים שלה הוא בין הגדולים בעולם. חשוב לציין ואולי גם לתקן טעות בסיסית אחת והיא שלמכונית בסיס ופוטנציאל מעולים אך היא מעולם לא התיימרה להיות מכונית עתירת ביצועים, בטח לא בקו ישר, אלא מכונית עם יכולת לספק הנאה גדולה ורצופה מנהיגה גם במהירויות נמוכות.

המאזדה מיאטה החדשה היא מכונית טובה, אפילו טובה מאוד. בעידן שבו המכוניות רק תופחות במשקל עקב אביזרי נוחות ובטיחות, המיאטה מצליחה לספק את כל זה בנתוני משקל נמוכים מאוד, דבר המעיד על תכנון והנדסה מתקדמים יחד עם גישה ופילוסופיה ייחודיים. יחד עם משקל נמוך וביצועי יחידת הנעה טובים, המכונית החדשה בהחלט מספקת את התמורה הראויה אך כדי לרכוש אחת תצטרכו לשלם עליה כמעט רבע מיליון שקלים, דבר שאולי מרחיק אותה מלהיות רודסטר במחיר שווה לכל כיס.

תודה לדלק-מוטורס על השאלת המכונית.

 

1 comment for “אלמנט הרגש – מאזדה מיאטה ND במבחן דרכים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.