הדור החמישי של המיאטה, חשמלי או לא?

הדור הרביעי של מיאטה כבר איתנו כ-6 שנים מרגע החשיפה והדור הבא נמצא כבר על הסיר במטבחי מאזדה בבישול איטי. כבר עכשיו מתחילות לרוץ שמועות ברשת ואחת השאלות הפופולריות שנשאלות היא, האם הדור הבא של המיאטה יהיה חשמלי, ואם יהיה חשמלי, עד כמה המשקל יושפע מהוספת הרכיבים החשמליים.

בואו נחזור למעבדות מאזדה בשנות ה-90. כבר בשנות ה-90 מאזדה בחנה שימוש בהנעה חשמלית מלאה כאלטרנטיבה ליחידת ההנעה המוכרת במיאטה. אך משקל הרכב שצמח משמעותית בכמה מאות קילוגרמים עקב התקנת כמות מצברים לא קטנה גרם לרעיון להיפסל על הסף. כמובן שכל חובב רכב מבין שמשקל עודף לא הכי תורם להתנהגות המכונית ותוסיפו לזה שהרעיון של הנעה חשמלית לא היה כזה פופולרי באותה תקופה, והרעיון נגנז.

electric

הנעה חשמלית

מאזדה בחנה גם נתיב שונה במקביל להנעה חשמלית והוא שימוש במימן (הידרוגני). כמובן שזה סיפור בפני עצמו והיצרנית המשיכה לפתח ולבחון שימוש בשיטה זו במכונית הספורט שלה ה-RX8, ובעוד דגמים.

hydrogen

הנעה הידרוגנית

בשנת 2012 מאזדה הציגה לשוק היפני את המאזדה 2 בעלת הנעה חשמלית אך בשילוב מנוע רוטורי קטן שתפקידו לשמש כמחולל זרם למצברים. ככה המכונית יכולה לעשות שימוש בהנעה חשמלית נטו, ובמקרה של החלשות המצברים, הגנרטור נכנס לפעולה ובפעולת ההטענה, הוא מגדיל את הטווח. כמובן שמיכל הדלק שהותקן לטובת המנוע הרוטורי היה מיכל בנפח של מספר ליטרים. המכוניות אגב נוסעות עד היום בכבישי יפן ומבחינת ניסוי, הן זכו להצלחה. מאזדה גם בשנים האחרונות ממשיכה לדבר על הרעיון הזה ויש סיכוי גבוה שהיא תיישם בקרוב שיטה זו בדגמיה הנוכחיים.

אז מה הולך להיות בדור החמישי של המיאטה.

נתחיל בזה שקודם כל לא בטוח שיהיו רכיבים חשמליים ואז כל החששות מתפוגגים. למעשה, כל התיאוריות שצצו להן ברשת הן בגלל שמפת הדרכים (RoadMap) של מאזדה לשנים הקרובות מציגה לנו שהיצרנית הולכת לעשות שימוש במכלולים חשמליים בדגמיה כדי ליישר קו עם רגולציות ותקני זיהום האוויר וכמובן שעם המתחרות שלה שכבר מזמן משתמשות ברכיבים חשמליים. האם גם במיאטה מאזדה תעשה שימוש במכלולים חשמליים? לא בטוח. למאזדה יש אתגר עצום בנושא. מאזדה מבינה שהמיאטה יצרה קהל מעריצים חובק עולם שלא יאהב שינויים דרסטיים (למשל, המיאטה מהדור השלישי שמשקל ומימדיה צמחו) ואותו קהל מעדיף את המיאטה באותה תצורה, דהיינו, מכונית בעלת מימדים צנועים, משקל קל, התנהגות כביש מצוינת ומנוע בנזין קלאסי. ובל נשכח, ישנה גם מסורת שמאזדה חייבת לשמר ולכן למאזדה אתגר עצום יותר מאי פעם בתכנון המיאטה.

דמיינו מעגל שבו המיאטה נמצאת בתוכו. עכשיו דמיינו מספר חצים שלוחצים על המעגל (חץ אחד – קהל היעד, חץ שני – רגולציות, חץ שלישי – טכנולוגיות ועוד חצים), כל אחד בעוצמתו. עכשיו תבינו כמה קשה ליצרן לייצר מכונית בעלת נישה ייחודית אך מנגד, מאזדה גם יכולה פחות להתחשב ברגולציה ובתקנים ולתת יותר משקל לקהל המעריצים של הדגם ואז היא פותרת את האתגר ודוחה את המאוחר, שיגיע בשלב כלשהו.

כרגע חוץ מכמה ראיונות עם בכירים ביצרנית, אין עדיין מידע קונקרטי. מה שבטוח, שככל שמתקרבים למועד ההשקה, תיאוריות עולות וצצות להן. אנחנו נמשיך לעדכן אתכם, בטוח שהולך להיות מעניין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.