ללא גג נפתח – סקירת דגמי הקופה – חלק א’

ללא גג נפתח – סקירת דגמי הקופה – חלק א’

המיאטה (MX-5 או רודסטר ביפן) תוכננה להיות מכונית בעלת גג נפתח, אך זה לא מנע ממאזדה להציג דגמי קונספט בעלי גג קשיח ואפילו להביא את חלקם לידי ייצור סדרתי שחלקו היה מוגבל במספר יחידות. רק הדור הראשון והשני זכו למרכב סגור במלואו, והרעיון של לסגור את הגג של הדור השלישי הוחלף בגג קשיח מתקפל, שלעיתים נראה כגרסת קופה של המכונית (אגב, מאזדה קוראת לגרסאת הגג הקשיח של הדור השלישי PRHT Coupe). הדור הרביעי לא יסקר כאן כי נכון לכתיבת מילים אלו, עוד לא יצאה לאוויר העולם גרסת קופה למיאטה החדשה.


רובנו בוודאי נתקלו בגרסאת ה-M-Coupe שנחשפה בתערוכת ניו-יורק שהתקיימה באפריל 1996, אך לא כולם יודעים שגרסאות קופה של הדור הראשון הופיעו עוד לפני. עוד בשנת 1992, מרכז העיצוב בארה”ב עיצב גרסת קופה ראשונית כחלק מתרגיל עיצוב. המכונית שצבעה כחול כהה התבססה על דגם הבסיס עם המנוע 1.6 ליטר. לא ידוע מה עלה בגורל המכונית וככל הנראה המכונית נגרטה או שהיא מסתתרת לה אי שם.

MiataMCoupe92-1-USA

F010

שנה אחריי, מכונית קנדית אדומה ממודל 93 ועם מספר ק”מ נמוך מאוד עברה תחת ידי המעצבים היפנים ונרשמה בשם F010. קיים הבדל משמעותי בצורת הגג הקשיח בין הדגם הקודם לבין ה-F010. הדגם הקודם אכלס חלון ביצתי לעומת ה-F010 שמאכלסת חלון אחורי שטוח יותר. כיום המכונית נמצאת במוזיאון מאזדה ביפן יחד עם עוד דגמי מיאטה מעניינים. לעוד תמונות של F010 לחץ כאן.

F010
F010 F010

M2-1008

ואז הגיע הדגם M2-1008 שחטיבת ה-M2 חשפה בשנת 1994 לפני שהיא נסגרה עקב המיתון הכבד שהיה ביפן בתחילת שנות ה-90. M2 הרכיבו מרכב דומה למרכב של ה-F010 עם הבדלים בקורות האחוריות ובשמשה האחורית. מעבר לגג החדש שהורכב, המכונית עוצבה כמחווה למכוניות ספורט איטלקיות והיא מציגה פרונט שונה עם פנסי חזית מקובעים ואחוריים צרים יותר עם שני פנסים בלימה ודרך עיקריים. רק דגם אחד נוצר לפני שהחטיבה נסגרה והוא הושמד. כיום נמצאת רפליקה של הדגם במוזיאון מאזדה ביפן.

M2-1008
M2-1008 M2-1008

M-Coupe

ה-M-Coupe הוצגה ב-1996 בתערוכת המכוניות בניו-יורק לאחר שעוצבה על ידי הצוות האמריקאי. ה-M-Coupe הזכירה מאוד בקווים שלה את ה-M2-1008 אך מבחינת עיצוב היא  קרובה יותר לעיצוב הבסיסי והמשווק של המיאטה.

אחד ההבדלים העיקריים היה פנסי החזית. ב-1008 הם היו שקועים ומרובעים ובדגם זה מאזדה המשיכה עם הפנסים העגולים והמתרוממים. חוץ מביטול הגג נפתח ויצירת מרכב הקופה, ישנו קו עמוק שמתחיל מהכנף הקדמית וממשיך עד לסוף הדלת. הקופה האלגנטית אכלסה מנוע בנפח 1.6 ליטר (B6-ZE) ותיבת הילוכים בעלת חמישה מהלכים. צמיגי הרכב היו ממותג דנלופ SP8000 במידה 205/45/16 על חישוקים ייחודים בעלי חמישה חישורים. נפח תא המטען גדל כיוון שמאזדה הזיזה את הגלגל ספייר ומיקמה אותו באותו הגובה של רצפת תא המטען.

ה-M-Coupe הייתה אמורה להיות דגם קונספט כחלק מתרגילי העיצוב של מאזדה והיא לא שללה את האפשרות להביא את הדגם המיוחד הזה לייצור ולמרות ביקורות חיוביות מאוד, מאזדה בחרה לא לעשות זאת.

M-Coupe
M-Coupe M-Coupe

בקרוב חלק ב’

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.