ללא חלק עליון – סקירת דגמי ה-SpeedSter

ללא חלק עליון – סקירת דגמי ה-SpeedSter

על מנת לעורר עניין והתלהבות בקרב חובבי הרכב והעיתונאות שעוסקת בתחום, יצרני רכב חושפים בתערוכות הרכב השונות בעולם דגמי תצוגה מיוחדים שלעיתים הם מרמזים על כוונות עתידיות של היצרן. לאורך השנים שבהן המיאטה יוצרה, מאזדה חשפה לא מעט דגמי קונספט מיוחדים של המיאטה (שדרך אגב כולם נוסעים), אך הבולטים שבהם היו דגמי ה-SpeedSter שעוצבו מחדש כמחווה לדגמי המרוצים בעשורים הקודמים. להלן סקירת הדגמים שנחשפו בכל דור של המיאטה / MX5.

speedsters


הדור הראשון – NA

מאזדה חשפה בתערוכת הרכב שנערכה בשנת 1995 בשיקגו את ה-‘M-SpeedSter’, דגם קונספט מיוחד אשר זכה להמון ביקורות חיוביות ורצון לייצור מצד חובבי הדגם והעיתונות בתחום אך מעולם לא שווק עקב שיקולים כלכליים והחמרה בתקנות הבטיחות. ה- ‘M-SpeedSter’ אכלסה מנוע בנפח 1.8 ליטר אשר סיפק באמצעות מגדש טורבו כ-200 כ”ס וכדי להוריד את כל הכח הזה לכביש, למיאטה הולבשו צמיגים רחבים במידה 215/50/ZR15 ,מעט יותר רחבים מהמידה הסטנדרטית שנמכרה בדגמי הבסיס. מתלי המכונית והבלמים גם כן שודרגו (בלמי הדיסק הוגדלו משמעותית כדי לאפשר בלימה יעילה וטובה יותר). צמד פנסי ערפל גדולים ישבו בפגוש הקדמי שעוצב במיוחד לדגם הקונספט ושמשת הרכב המקורית הוסבה לשמשה קטנה יותר. צמד הפנסים הראשיים שהיו עגולים הוסבו לרביעיית פנסים עגולים שנפתחים כמחצית מהמהלך של הפנסים המקוריים והעגולים. המכונית נשארה פתוחה באופן קבוע ובמקום שהגג ישב כשהוא היה במצב פתוח, הורכב כיסוי טנו קשיח שזורם עם קווי העיצוב של המכונית.

מאזדה יצרה רק דגם אחד ובאותה תקופה המכונית הייתה צבועה בצבע אדום יין אך בשנת 2001  היא נצבעה בצבע כתום והמכונית שונתה מעט. כיום המכונית נמצאת במחסן המטה של מאזדה באירוון, קליפורניה.

M-SpeedSter
M-SpeedSter M-SpeedSter M-SpeedSter M-SpeedSter

הדור השני – NB

הדור הראשון זכה לקבל את ה-M-Coupe, M-Speedster  ואפילו את ה-ClubRacer המיוחדת. אבל אף אחד לא ציפה שמאזדה תמשיך גם בדור השני של המיאטה.

בתערוכת השיפורים SEMA שהתקיימה בלוס-אנג’לס בשנת 2000 מאזדה חשפה את ה-Mono-Posto (מושב אחד), מכונית חד-מושבית שעוצבה בהשראת מכונית המירוצים של פרארי בשנות ה-50. מהמכונית הוסרה השמשה הקדמית ובמקומה הותקנה אחת קטנה. המכונית נשארה פתוחה לחלוטין ובמקום מושב נוסע מאזדה סגרה את החלל באמצעות חיפוי עליון. לא רק עיצוב קיצוני אפיין את הדגם הזה, אלא גם ביצועי מנוע גבוהים ולא רגילים. כ-192 כ”ס ב-6100 סל”ד וכ-33.6 קג”מ ב-4100 סל”ד התקבלו על ידי מגדש-על ואינטרקולר יחד עם מערכת פליטה ממותג HKS שקיבלה דוד בעל יציאה מרכזית הממוקמת במרכז הפגוש האחורי, כל הכח הרב הזה ירד אל גלגלי ה-18 אינטש ובמידת צמיגים לא סטנדרטית (צמיגים קדמיים במידה 225/35ZR18 וצמיגים אחוריים במידה 255/30ZR18) וההערכה היא שבערך ב-6 שניות המכונית האיצה מ-0 ל-100. בלמי המכונית שודרגו לצלחות מחוררות ובתי דיסקות בלימה בעלי 4 בוכנות כל אחד. HKS תרמה גם סט קויילאובר משלה שעזר למשקל הנמוך של המכונית להשאר על הכביש.

פנים הרכב (אם אפשר לקרוא לזה ככה) כלל מושב ספארקו, גלגל הגה של MOMO בסגנון הגאי פורמולה F1 ושעוני חיווי מיוחדים על מנת להשלים את המראה.

Mono-Posto
Mono-Posto Mono-Posto Mono-Posto Mono-Posto

הדור השלישי – NC

במסיבת העיתונאים שהתקיימה בתערוכת הרכב בפרנקפורט, מאזדה ציינה שעולם הרכב נמצא בתהליך שינוי. המכוניות נדרשות להיות בטוחות יותר, חסכוניות יותר וקלות יותר. מאזדה תמיד רצתה לבצע דיאטה לדגמים שלהם ולמיאטה בפרט לכן היא הטילה משימה על מחלקת העיצוב והפיתוח שלה בגרמניה לקחת את הדור השלישי של המיאטה (באירופה MX5) ולבצע בה דיאטה משמעותית. התוצאה היא קונספט מרהיב ביופיו שהוצג בתערוכת הרכב בפרנקפורט 2009. באותה הזדמנות, מאזדה גם ציינה 20 שנות ייצור לדגם המיאטה (הדור הראשון נחשף בתערוכת הרכב בשיקגו בשנת 1989). על מנת שמאזדה תצליח לעמוד ביעד ה-1000 ק”ג, ה-‘SuperLight’, עוצבה מחדש על דגם בעל מפרט אירופאי שכלל מנוע בנפח 1.8 ליטרים ותיבת הילוכים ידנית בעלת 5 הילוכים והסיבה שנבחר המנוע הצנום יותר, היא משקלו הנמוך יותר ממשקלו של מנוע ה-2.0 ליטר החזק יותר. ההספק המקסימלי שהמנוע הפיק הוא כ-124 כוחות סוס המתקבלים ב-6500 סל”ד וכדי לתת למנוע אופי קצת יותר ספורטיבי, מערכת היניקה והפליטה הוחלפו למערכות של חטיבת הספורט של מאזדה, ה-MazdaSpeed. בתחום הבלימה, הורכבו צלחות דיסק מחוררות ובתי בלמים בעלי 4 בוכנות לכל אחד. המכונית הונמכה בכ-30 מ”מ והוקשחה באמצעות קויילאוברים ממותג בילשטיין ומוטות מייצבים ממותג אייבך. מידת הצמיגים 205/45/R17 נלקחה מדגם ה-2.0 ליטר אך חישוקי הרכב זכו לעיצוב חדש וקליל יותר.

מבחינת חיצוניות, שמשת הרכב ומנגנון המגבים הוסרו לחלוטין, הורכבה רק מראה מרכזית אחת, ואפילו הדלתות איבדו את ידיות הפתיחה שלהן, כי בנינו, מי צריך ידיות כשאפשר פשוט להושיט יד ולפתוח את הדלתות מבפנים. מחלקת העיצוב שעיצבה את הדגם, עיצבה מחדש גם את קשתות ההתהפכות שתרמו במידה רבה גם ליעילות זרימת האוויר בנוסף לבטיחות הנוסעים. העדר מנגנון מגבים דרש מהמעצבים למשוך את מכסה המנוע שהיה מאלומיניום עד למראה המרכזית, דבר שהקנה מראה מוארך יותר של החלק הקדמי של המכונית ולמרות שלא בוצע שום שינוי במיקום המושבים ומיקומם נשאר כשהיה כמו בדגמים הרגילים, נראה היה שהמושבים התרחקו מהסרן הקדמי אל עבר הסרן האחורי.

פנים הרכב כלל מושבי באקט תומכים קלים מקרבון ורתמות בטיחות בעלות 4 נקודות עיגון לתמיכה מושלמת. הצבע שהוביל והשתלט לפנים הרכב  ועל שאר האלמנטים היה חום כהה. כמו בכל מכוניות המירוץ, מאזדה התקינה גם במכונית הזו כפתור התנעה ושני כפתורים לניתוק משאבות הדלק והחשמל במקרה חירום. על מנת להוריד עוד קצת משקל, מאזדה הסירה לחלוטין את מערכת מיזוג האוויר.

לחץ כאן כדי לצפות בסרטון
אורך כללי (מ”מ) 4020 בולמי זעזועים בילשטיין
רוחב כללי (מ”מ) 1720 מידת צמיגים 205/45/R17
גובה כללי (מ”מ) 1110 בלמים מחוררים
בסיס גלגלים (מ”מ) 2330 קוטר בלמים במ”מ (קדמי/אחורי) 280/300
מנוע 1.8 ליטר MZR תאוצה 0-100 (שניות) 8.9
הספק מקסימלי (כ”ס/סל”ד) 124/6500 משקל עצמי (ק”ג) 995
מומנט מקסימלי (קג”מ/סל”ד) 17/4500
תיבת הילוכים ידנית 5 הילוכים
SuperLight
SuperLight SuperLight SuperLight SuperLight

הדור הרביעי – ND

‘רוח בפנים’, זה הרעיון מאחורי ה-‘SpeedSter’ שהוצגה בתערוכת SEMA בנובמבר 2015. דגם זה נצבע בצבע כחול מיוחד ויחודי (Blue Ether). חישוקי הרכב בקוטר 16 אינטש על 8 אינטש נבנו במיוחד לדגם והם נעלו צמיגי קומהו מדגם Ecsta V710 במידה 225/50/16. ה-‘SpeedSter’ שאלה מדגם ה-Club שנמכר בארה”ב את בלמי ה-Brembo אך הם הורכבו רק בגלגלים הקדמיים. מאזדה ציידה את הדגם  בקויילאוברים ממותג K&W. דגם זה שוקל כ-943 ק”ג בגלל החישוקים היחודיים, העדר השמשה הקדמית והסרת אלמנטים מסלון הרכב.

SpeedSter
SpeedSter SpeedSter SpeedSter SpeedSter

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.