על מאזדה

על מאזדה

היסטוריית התחבורה ביפן מורכבת בכך שהיא עוצבה על ידי החלטות ממשלה בשנות ה-30 במאה הקודמת ומלחמות שקרו במאה הקודמת. למעשה ההיסטוריה של עולם הרכב ביפן מתחלקת לשניים. החלק הראשון שלפני מלחמת העולם השנייה, והחלק השני אחרי המלחמה.

ג'יוג'ירו מאטסודה 27/3/1952 - 8/8/1875

ג’יוג’ירו מאטסודה 27/3/1952 – 8/8/1875

ג’יוג’ירו מאטסודה מייסד חברת Toyo Cork (שלעתיד תהפוך למאזדה), נולד בשנת 1875 וכבר בגיל צעיר הוא התעניין בעיבוד מתכת למרות שהוא הגיע מתחום הדיג בילדותו. בגיל 19 הוא היה לו עסק קטן אך למרבה הצער הוא נכשל. ג’יוג’ירו לא נח ואחרי מגוון עיסוקים, הוא החליט לעבור לייצור פקקי שעם. הוא ייסד את המפעל Toyo Cork Kogyo בשנת 1920 ומייד החל לייצר ולספק פקקי שעם. שנה לאחר מכן המייסד החל לתעניין במיכון תעשייתי. כאשר מלחמת העולם הראשונה פסקה, ג’יוג’ירו החליט להתחיל לייצר מכונות תעשייה קלות.

 

מאזדה ב-1920

מאזדה ב-1920

כלי הרכב ביפן לא היו פופולארים באותה תקופה. בתחילת שנות ה-20, היו ביפן פחות מ-15,000 כלי רכב, אז ייצור מסחרי של כלי רכב לא היה כדאי באותה תקופה כי יפן עדיין לא הייתה מוכנה. לאחר רעידות האדמה ההרסנית ב-1923 בקנטו אשר הרסה לא מעט מבנים ואמצעי תקשורת בעיר טוקיו, ארה”ב החלה לייצא ליפן אוטובוסים ומשאיות על מנת לעזור לה בשיקום. ג’יוג’ירו אשר ייסד את החברה בהירושימה, החל לתכנן אופנועים בעלי מנוע 2 פעימות. למרות שהחברה החלה לתכנן כלי רכב קלים, העיסוק בפקקי שעם המשיך עד לשנת 1944. בשנת 1927 החברה שינתה את הסטטוס שלה לחברה בע”מ (Toyo Kogyo Co. Ltd).

המותג מאזדה

mazda-go-da

mazda-go-da

ייצור מיכון תעשייתי קל החל ב-1929 אך ב-1930 מחשבות על ייצור כלי רכב החלו להתגבש. החברה החלה לתכנן את ה-Mazda DA, כלי רכב תלת גלגלי בעל נפח מנוע של 482 סמ”ק שיוצר בשנת 1931.


אחרי התקיפה על פארל-הארבול, אמריקה הכריזה מלחמה אך אף אחד לא חזה שאמריקה תרחיק לכת עם התקיפה. ב-6 לאוגוסט 1945, זה קרה. אמריקה הטילה פצצת אטום על הירושימה והפכה אותה לעיי חורבות. שידורי רדיו סיפרו שרוב הירושימה נעלמה ועוצמת ההפצצה גרמה להמון אבדות של נפש, בעלי חיים וצמחיה. למרבה מזלה של Toyo Cork,

הירושימה אחרי הפצצה

הירושימה אחרי הפצצה

המפעל מוקם תחת גבעה גבוהה הרחק ממוקד הפיצוץ ולכן הוא לא נפגע.שווי החברה עלה מספר פעמים בשנת 1934 והמפעל העיקרי בהירושימה הלך וגדל אך שיקולים צבאיים החלו להשפיע על החלטות הממשלה, דבר שגרם לחוקים ורגולציות בתחום הרכב להיווסד וב-1936 החלו לעבור חוקים ראשונים שהממשלה ייסדה. הנפגעים העיקריים מאותם חוקים היו חברות הרכב הזרות (פורד וג’נרל מוטורס) אשר נאלצו לסגור את מפעליהם.  Toyo Kogyo נאלצה לייצר תחמושת עבור הצבא אך במקביל היא המשיכה לייצר את המשאיות הזעירות בעלות ה-3 גלגלים למרות חוקי הממשלה. ב-1940, למאזדה כבר היה רכב קופה קטן, אך לפני שהיא יכלה להמשיך בייצור, היא הסבה את עצמה באופן מוחלט לייצור תחמושת וכלי מלחמה ואז הגיעה התקיפה על הכוחות האמריקניים בפארל-הארבור.

פרק הבא – ממלחמה לצמיחה ושגשוג

Short URL: http://tinyurl.com/ycoofje3
שתףShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn