ממלחמה לצמיחה ושגשוג

למרות שהמפעל הוסב לבית חולים בזמן המלחמה, החברה המשיכה לייצר את המשאית הזעירה בעלת 3 גלגלים. שווי הנכסים שלה הוכפל וכמות כלי הרכב שירדו מפס הייצור בכל שבוע הגיע ל-200 יחידות. ב-1950 כלי רכב מסחריים וגדולים יותר החלו להמכר אבל רק בעשור הבא (1960) החברה תעבור לייצור כלי רכב לנוסעים.

חוקים שונים נוסדו על מנת לעזור לענף התחבורה ביפן. כבישים נסללו והחלו להתמלא בכלי רכב שמיוצרים ביפן ולאוו דווקא כלי רכב מיובאים. עסקים הושבו לבעליהם אחרי המלחמה והכיוון הכללי היה כיוון חיובי למרות הצלקות מהמלחמה.

מכונית הנוסעים הראשונה

ב-4/1960 החברה סוף סוף חשפה לשוק המקומי את ה-R360 הזעירה. המכונית הזעירה במרכב קופה הייתה בעלת מנוע זעיר בנפח 356 סמ”ק המספק 16 כ”ס לבלימה. היה ניתן לרכוש אותה עם תיבת הילוכים ידנית או אוטומטית והמהירות המקסימאלית הייתה -90 קמ”ש. נתוני המכירות של ה-R360 הצביעו על כיוון חיובי לחברה כאשר מעל ל-20,000 יחידות מדגם זה נמכרו בשנה הראשונה.

r360

r360

אחרי המלחמה, חברות ומפעלים ניצלו את ההזדמנות ליצור קשרים עם חברות מהמערב. גם Toyo Cork עשתה זאת והיא חתמה על הסכם פיתוח עם חברת NSU הגרמנית באמצע 1961. חברת NSU החזיקה בזכויות על מנוע רוטורי, והחברה היפנית הקטנה הרגישה שעל מנת שהיא תוכל לשגשג ולצמוח היא חייבת לתפוס עוד נתח שוק. מאזדה לקחה את המנוע החדש והמשיכה לפתח אותו. בו זמנית היא ייצרה עוד דגמים זעירים לשוק היפני כגון ה-Carol P360  וה-P600 שהוא הדור הראשון למכוניות משפחתיות קומפקטיות (כולנו מכירים את המאזדה 3, היא צאצאית של ה-P600) וגם את ה-Luce 1500 היותר גדולה.

Luce 1500

Luce 1500

p360

p360

בנתיים, מספר היחידות המצטבר שמאזדה מכרה ב-1963 הגיע למיליון יחידות במרץ 1963 והשווי שלה גדל. שנתיים אחרי, המפעל במיושי (Miyoshi) נבנה ומאזדה הפכה להיות השלישית בגודלה ביפן בייצור כלי רכב. ב-1966 מפעל חדש הוקם בהירושימה ושנה לאחר מכן יפן החלה לייצא מכוניות למדינות באירופה.

המהפכה החלה

טסונג’י מאטסודה (Tsuneji Matsuda), הבן של ג’ויוג’ירו  קיבל את המושכות למפעל בשנת 1951. בשנת 1958 הוא דאג להכניס מערכת ממוחשבת למפעל שתעזור בייצור כלי הרכב. כ-6 שנים לאחר מכן, המכונית הראשונה שתאכלס מנוע רוטורי ירדה מפס הייצור, ה-Cosmo 110s. דגם זה נחשף בתערוכת טוקיו ב-1964 והוא נמכר החל מ-1967 ועד ל-1972 (רק 1519 יחידות נמכרו מדגם זה).

tsuneji matsuda

tsuneji matsuda

cosmo110s

cosmo110s

באוקטובר 1969, מפעל חדש לתיבות הילוכים אוטומטיות הוקם בשיתוף פעולה של פורד, ניסאן ומאזדה (עדיין נקראה Toyo Kogyo). המנוע הרוטורי עבר עוד מבחני תקינות והחברה החלה לייצא כלי רכב לארה”ב ב-1970.

Kohei matsuda

Kohei matsuda

טסונג’י מאטסודה נפטר ב-1970 (היה בן 74 במותו) והשליטה עברה לבן שלו, קוהיי (Kohei). ב-1970 החברה חשפה מספר דגמים מעניינים שאכלסו מנועים רוטורים. ה-Capella RX-2, שהיא מכונית משפחתית בגודל בינוני (מאזדה 6 היא הצאצאית שלה),ה-Savanna RX-3, מכונית משפחתית ספורטיבית, וה-Luce RX-4, המשפחתית וגם משאיות זעירות. בסוף ה-1972 החברה דיווחה על ייצור מצטבר של כ-5 מיליון כלי רכב ולראשונה מרכז פיתוח חדש מחוץ ליפן נוסד באירווינג, קליפורניה.
Luce RX-4

Luce RX-4

Capella RX-2

Capella RX-2

Savanna RX-3

Savanna RX-3

Short URL: http://tinyurl.com/yam8b79c